BİLGİSAYAR İLE GRAFİK İŞLEME VE OPENGL


OPENGL NEDİR?

OpenGL bilgisayar grafiği çizmek için bir API’dir. 
Temel geometrik şekiller ve görüntüler ile yüksek kalitede renkli görüntüler oluşturur. 
3 boyutlu grafikler ile etkileşimi uygulamalar yaratır. 
İşletim sisteminden ve pencere sisteminden bağımsızdır.
  NASIL ÇALIŞIR?
 OpenGL’in nasıl çalıştığını anlamak için onun bir çizimi nasıl oluşturduğuna bakmak gerekli.OpenGL de bir şey çizmek için geometrik ilkelleri (geometric primitives -noktalar, çizgiler ve çokgenler) ve görüntü ilkelleri (resimler ,bitmaplar) kullanılır. Daha sonra OpenGL’in durum mekanizması olarak adlandırılan mekanizmaya başvurularak çizilecek objenin renk,madde, ışık kaynağı ve bunun gibi özellikleri ayarlanır ve yönetilir.

OpenGL Temel Kütüphaneleri ve İşlevleri
  • GL : OpenGL’in platform bağımsız “çekirdek” kütüphanesidir. 
  • GLU (OpenGL Utility Library): Değişik grafik fonksiyonlarını içeren yardımcı kütüphane. OpenGL’in bir parçasıdır.Eğriler, yüzeyler, yüzey döşeme görüntüleri,vb içerir. 
  • GLUT(OpenGL Utility Toolkit)/AUX : İşletim sisteminin pencereleme sistemi tarafından sağlanan pencerelerin OpenGL programları tarafından yönetimini sağlayan “utility toolkit” kütüphaneleridir.Daha yalın bir pencere sistemi bütünleştirmesi sunar.Resmi anlamda OpenGL’in parçası değildir 
  • AGL, GLX, WGL: Xwindow ve MS Windows ortamları için 
OpenGL ile pencere sistemleri arasındaki katmandır.
GL Kütüphanesi Organizasyonu
  • X Windows Altında 
   X Window grafik sisteminde uygulama programı temel ve yardımcı OpenGL kütüphaneleri yardımıyla işletim sisteminin grafik kütüphaneleri olan Xlib ve Xtk ile etkileşimde bulunur.
  • MS Windows Altında 
   Windows ortamında durum biraz farklıdır. Win32 sisteminde uygulama programı OpenGL’in temel ve yardımcı kütüphanelerinin yanısıra direk olarak işletim sisteminin kaynaklarından faydalanabilmektedir. 

OpenGL Grafik API’sinin Sağladığı Özellikler
  • Primitifler 
    • nokta, çizgi, çokgen, bitmap, veya görüntü. 
  • Transformasyon işlemleri 
    • Döndürme, yerdeğiştirme, 3D koordinat uzayında bakış açısı.
  • Renk modu 
    • RGB, RGBA, Color index. 
  • Maddelerin ışıklandırılması ve gölgelendirilmesi 
  • Bufferlama 
    • Double buffering, Z-buffering, Accumulation buffer.
  • Texture mapping 

OpenGL Boru Hatlari
OpenGL teknolojisinin iki adet çalışma biçimi vardır. Bunlara “OpenGL  pipeline” denir ,yani OpenGL boru hattı tabiri kullanılır. Bunlar :
  • Piksel-tabanlı, görüntü ilkelleri(primitive) boru hattı.
  • Geometrik, vertex-tabanlı görüntü ilkelleri. 
  • Texture- her iki boru hattını birleştirerek kullanır.Çünkü basit görüntü ve bitmaplar pixel tabanlı görüntülerdir ve geometrik modellere uygulanırlar.
OPENGL hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak  için aşağıdaki belgeyi inceleyiniz.

Yorum Gönder

0 Yorumlar